lunes, 26 de mayo de 2014

El dret a l'oblit. Entrevista a Ferran Rebollo



Expert en protecció de dades, Ferran Rebollo. Foto de Rocío Gómez



 "Les empreses busquen a Facebook als candidats en un procés de selecció"

La sentència que ha establert precedent sobre el dret a l’oblit, ha posat en el punt de mira la nostra privadesa a la xarxa. Com podem blindar la nostra seguretat i la nostra imatge en un entorn 2.0? L'expert en protecció de dades, Ferran Rebollo, ens ajuda a posar llum sobre aquestes incògnites. 

Rocío Gómez, per a L'Actual 
 
• El dret a l’oblit ens garanteix retirar informació personal que no vulguem que sigui pública?

La gent que tingui una reclamació ara és el moment de fer-la, perquè el tema està candent. La normativa americana no entén igual la protecció de dades com ho fa l’Agència Espanyola i l’Europea, que en el cas de la sentència del dret a l’oblit han anat de la mà. Treure de plataformes com Google o Youtube continguts en què apareixem és difícil, una batalla dura. No ho faran d’avui per demà, però ara sí què es pot aconseguir.


• Hi ha altres sentències favorables en l’àmbit de la protecció de dades?
Quan Telefónica va passar a ser Movistar es va produir una cessió de dades. Alguns usuaris van denunciar perquè eren empreses diferents, i constituïa una delicte, i van guanyar. A Espanya només el 33% d’empreses compleixen la normativa.


• Existeix un desconeixement generalitzat dels nostres drets d’imatge?
No ens interessa. Comprem un bitllet d’avió i fem clic en la casella de protecció de dades sense llegir-ho. La majoria d’informació que surt a la xarxa sobre nosaltres, és perquè hem donat el nostre consentiment. Quan comprem amb una tarjeta de crèdit estem revelant moltíssimes dades... però què farem, no pagar mai amb una targeta de crèdit? No podem estar fora del sistema, però sí prendre algunes precaucions.


• Quines són aquestes pautes per protegir la nostra intimitat?
Les contrasenyes del correu electrònic, Facebook i Twitter, s’han de canviar cada sis mesos. Hi ha molta gent que no las ha canviat en la vida! Recentment e-bay ha demanat als seus usuaris que canviïn les contrasenyes perquè havien entrat al sistema.


• A les xarxes socials, però, ens desprotegim voluntàriament.
Les xarxes socials són la mare problemes que tenim en aquest sentit, perquè voluntàriament exposem la nostra intimitat. No sabem amb qui estem parlant, però els expliquem que marxarem 15 dies de vacances i deixarem la nostra llar buida. A les xarxes socials hem de perdre el temps en modificar la privadesa del nostre perfil perquè veritablement només els nostres amics puguin accedir a nosaltres. També hem de filtrar a qui agreguem, i no exposar a menors perquè no hi tenim dret. S’ha de cuidar molt el que publiques a la xarxa. La majoria de les empreses busca a Facebook als candidats en un procés de selecció.